HUYGENS

Buscador
X
El teu carret

Carret buit

 

 

El beso y el mordisco

El beso y el mordisco

Carlos E. Calderón Urreiztieta

Col·lecció:
La Sonata de Vinteuil
Mides:
19x24
Pàginas:
224 Pàginas
Idioma:
Castellà
Enquadernació:
Rústica
ISBN:
978-84-15663-56-0
Preu (IVA inclòs):
Llibre : 21€
Aquest llibre narra la història d'una època en què no existien ni l'art ni la ciència, simplement perquè aquestes paraules estaven foses en una sola: harmonia. I se centra en un dels conceptes més complexos i relliscosos que existeixen: la consonància, per moments, absolutament subjectiu, en altres, totalment quantificable. El llibre explica, tenint com a testimoni als monocordios (instrument musical i científic alhora) de Ramos de Pareja, Zarlino i Mersenne, el procés pel qual aquell saber indiferenciat - l'harmonia- es va escindir en música pròpiament dita i acústica física; és a dir, en art i ciència. Just en aquell moment, de mans d'un beat Mersenne i un murri Galileu, va néixer la primerenca ciència moderna: la música hi era allà.

· PORTAL GENERAL ·
Ampli espai amb el simple objectiu de mostrar l'interès de l'obra: la música i els seus plaers, evidències i misteris. Tres paraules guien aquí: harmonia, consonància i monocordi per deixar plantejada una pregunta: Per què la música va poder, alguna vegada, explicar-ho tot?

· VESTÍBULS ·
Tres espais consecutius per configurar l '"estat de la qüestió" en el qual s'insereix la temàtica: música i ciència; cadascuna mirant intensament en el passat i amb relatiu desdeny en el present. No obstant, tot té aquí la seva justificació, balanç i hipòtesis.

· PORTALS ·
Espais dedicats a presentar brevíssimes semblances biogràfiques de els personatges investigats juntament amb l'avituallament necessari (Aliment de l'Ànima ...) per a la resta de la visita.

· ESTANCES ·
Travessats els PORTALS biogràfics, aquests espais presenten un altre context: l'historiogràfic, entès aquest com el "què s'ha dit" i el "què està per dir-se" de cada personatge i la seva obra.

· TALLERS ·
Com si d'una separata tècnica es tractés, aquests espais contenen tota la informació matemàtica associada als monocordis dels autors ja presentats en PORTALS i ESTANCES. Es mostren aquí els resultats d'experimentacions diverses i es deixa parlar als fets purs i durs. Només personal autoritzat.

· GABINETS ·
Precedits d'un diagrama que intenta resumir el que de seguida s'explica, es troben en aquests espais les conclusions particulars assolides després de PORTALS, ESTANCES i TALLERS. Succeït el GABINET, mireu per petites finestres a manera d'afegits.

· GALERIA RETROSPECTIVA ·
A manera de conclusió general, es realitzen aquí "mirades" que aglutinen tot el que s'ha investigat. Heus aquí la reivindicació final del monocordi i el seu paper en l'esdevenir de l'harmonia i la seva escissió en ciència física i art musical.

· PORTAL ERÒTIC ·
Espai dedicat a l'amor tant sagrat com profà, és a dir, el monocordi convertit en relíquia al servei de Déu i, alhora, transmutat en autèntic artefacte eròtic. Metàfores, sens dubte ...

· MAGATZEM · BIBLIOTECA ·
Dos espais dedicats a apèndixs d'interès. Tot seguit, la bibliografia, extensa, per al complex debat sobre la música com a art-ciència.

Carlos E. Calderón Urreiztieta
(Caracas, 1959)

Doctor en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona) dins el Programa d'Història de les Ciències. Es va graduar com a arquitecte per la Universitat Simón Bolívar (Caracas, Veneçuela), mentre realitzava, simultàniament, els seus estudis musicals de composició, violí, història i filosofia de la música.
Ha desenvolupat una àmplia tasca com a docent i conferenciant en orientar les seves investigacions cap a l'estudi de la música, l'art i la ciència en el marc d'una història de la cultura.
 
 
Mapa

En Huygens Editorial
C/ Pàdua, 20, bajo 1 - 08023 Barcelona